Debat: Mere velfærd – mindre administration

THOMAS CORDTZ, SPIDSKANDIDAT (K)

At social- og ældrepolitik er hjerteblod for Konservative Skanderborg er ingen hemmelighed. Vi arbejder til alle tider for de bedste forhold for børn, ældre og udsatte, og det kræver en veldrevet kommune med orden i økonomien. Netop her halter det i Skanderborg Kommune. Der bruges for mange penge på administration og prestigeprojekter.

I Konservative Skanderborg ønsker vi, at midlerne i langt højere grad kanaliseres ud til de områder og de personer, der reelt har behov. Og behov er der, for vi bliver flere børn og ældre i kommunen fremtiden. Det er derfor bydende nødvendigt, at pengene bruges langt mere effektivt, og der er behov for konservative politikere i byrådet, der vil stille sig i spidsen for den opgave.

Der skal i langt højere grad fokuseres på kerneopgaverne: Institutioner, skoler og omsorgsopgaver samt erhvervsudvikling og udbygning af infrastruktur. Og der skal ryddes op i de mange dyre prestigeprojekter, de siddende byrådspolitikkere har været eksponenter for. Der har for længe været fokus på dyre udviklings – og prestigeprojekter og for lidt fokus på kernevelfærden med den uheldige effekt, at kommunen er blevet for dyr i drift.

En undersøgelse fra KORA viste sidste år, at Skanderborg Kommune havde et merforbrug til administration på ca. 17 mio. kr. De penge bør i stedet bruges til flere varme hænder og til gavn for børn, ældre og udsatte.

Det kan faktisk lade sig gøre, hvis vi bruger de kommunale kroner med omtanke.